Skip to main content
23 února, 2022

Proti fluktuaci a za spokojené zaměstnance

23 února, 2022

Spokojení zaměstnanci jsou bezpochyby klíčem k úspěšné firmě. Pokud totiž spokojení nejsou, porozhlédnou se po práci raději jinde, a vy tak můžete přijít o opravdu schopného člověka a zvýšíte svou míru fluktuace. V tomto článku se budeme věnovat právě tomu, jak napomoci spokojenosti svých zaměstnanců, a tím udržet svou míru fluktuace ve firmě na uzdě.

Jak je to s tou fluktuací

Fluktuace může být dvojího druhu. Prvním je fluktuace žádoucí, která označuje přínos do vaší firmy – tedy přijde někdo nový, kdo má velké množství zkušeností, jež předá ostatním v týmu. My se dnes ale zaměříme na fluktuaci nežádoucí, která pramení z nespokojenosti zaměstnanců, kteří začnou z firmy odcházet.

Co způsobuje nežádoucí fluktuaci

Není překvapením, že jedním z největších důvodů nespokojenosti zaměstnanců je špatné finanční ohodnocení. To se může spojit s dalšími častými faktory, jako je například velká vzdálenost pracoviště, malá flexibilita, omezené možnosti osobního rozvoje nebo nevhodný styl vedení firmy.

Je fluktuace ve vaší firmě zdravá?

Běžná míra fluktuace se pohybuje mezi 5-15 % zaměstnanců ročně. Pokud se držíte nižší hodnoty, tak vaše firma ustrnula a nevyvíjí se. Vyšší hodnoty vaši firmu ohrožují, a to především z hlediska finančních ztrát. Za získávání a zapracování nových pracovníků utratíte částky okolo několika statisíců korun.

Pomozte svým zaměstnancům

Když jsme si řekli důvody, proč jsou zaměstnanci nespokojení, pojďme se teď zaměřit na to, jak tomu zabránit a co můžeme udělat pro to, abychom zabránili odchodu našich zaměstnanců, a tím zvýšení fluktuace.

Aby se všichni cítili jako doma

Prostředí, ve kterém se pohybujeme, má na naše psychické zdraví silný vliv. Jeho úprava by se neměla podceňovat, protože díky příjemnému prostředí se může výkon zaměstnanců rapidně zvýšit až o 20 %. Pokud se nechcete pouštět do nákladných rekonstrukcí, stačí do místností přidat několik rostlin, kontrolovat větrání v kanceláři a zajistit kvalitní zdroj světla, který bude vhodný pro oči. Vašim zaměstnancům udělá radost také kávovar s kvalitní kávou a zdravé svačinky. Pro větší relax můžete v práci vytvořit odpočinkovou zónu s fotbálkem nebo šipkami.

Komunikujte a dávejte zpětnou vazbu

Pro všeobecnou spokojenost ve firmě je důležité nastavit interní komunikaci. Ta může probíhat v různých formách – jak na společné nástěnce, tak v podobě schůzek. Vhodné je využít komunikační portály, které předávání informací usnadní. Pokud budou zaměstnanci neustále o všem informováni, nebudou mít tolik strach mluvit o věcech otevřeně, a díky tomu se každý problém vyřeší v jeho zárodku. Například v komunikačním portálu Plusco usnadňuje komunikaci modul Zprávy a novinky, díky kterému zaměstnancí vědí o všem podstatném, co se ve firmě děje. Komunikaci pomůžou také týmové aktivity, při kterých mezi sebou všichni utuží vztahy a lépe se poznají.
Efektivní způsob, jak se zapojit do dění ve firmě a utužit vztahy představuje v Pluscu modul Soutěže. Můžete například vymyslet tipovací soutěž o den volna navíc a motivovat tak své zaměstnance k větší aktivitě. K utužování kolektivu pomáhá také modul Galerie, kde můžete sdílet své společné zážitky.
Nezapomínejte ani na zpětnou vazbu. Ta totiž pomáhá vašim zaměstnancům odhalit jejich slabé a silné stránky. Navíc pomůže v budoucnosti v rozvoji jak jejich, tak vaší firmy. Pokud budete dávat lidem pravidelně vědět, jak si vedou, budou mít z vaší strany pocit zájmu, což přidá na jejich spokojenosti.

Hodnoťte své zaměstnance relevantně a nezapomínejte na benefity

Jak již bylo řečeno výše, peníze jsou častým důvodem nespokojenosti se zaměstnáním, a to obzvlášť v době, kdy rostou ceny potravin, nájmů či energií. Pokud jsou zaměstnanci podhodnocení, cítí frustraci a ztrácí motivaci. Doplňkovou odměnou mohou být také benefity, které musí být praktické a aktuální. Ale pozor, nikdy s nimi nekompenzujte nedostatečné finanční ohodnocení!

Funguje všechno tak, jak má?

Změnili jste pracovní prostředí, začali jste více komunikovat a možná jste dokonce i zvýšili plat. Jak ale zjistit, že jsou zaměstnanci opravdu spokojení, a že jste pro jejich blaho udělali maximum? Získejte od nich zpětnou vazbu!

Popovídejte si osobně

Díky osobnímu setkání se zaměstnancem mu dáte najevo, že se o něj zajímáte, a že vám záleží na jeho názorech. Možné ale při této formě je, že se mohou lidé stydět a nebudou k vám tak úplně upřímní a vy se nedočkáte kýžené zpětné vazby, která by vás někam posunula.

Dotazníky spokojenosti

Častým způsobem získávání zpětné vazby je vyplnění dotazníku spokojenosti nebo anket. Díky nim se vám povede oslovit všechny ve firmě a anonymní režim zaručí, že se zaměstnanci více otevřou a poskytnou upřímné názory.
Pro získání zpětné vazby můžete v Pluscu využít modul Dotazníky, který umožňuje vytvářet rozsáhlé průzkumy spokojenosti i jednoduché ankety pro rychlé zjištění názoru vašich zaměstnanců.
Oba přístupy můžete zkombinovat, díky čemuž ukážete zaměstnancům svůj zájem a zároveň získáte relevantní zpětnou vazbu, která vás může zase posunout o kus dopředu.