Skip to main content
20 listopadu, 2024

Vliv digitalizace na HR a jednotlivé zaměstnance

20 listopadu, 2024

Před několika měsíci jsme oslovili naši HR komunitu s prosbou o vyplnění krátkého dotazníku ohledně AI a digitalizace v HR na téma Jak nové technologie ovlivní HR a naše zaměstnance. Výsledky jsme již zpracovali a těm, kteří se zúčastnili jsme je sdíleli přímo do e-mailu.

Kdo se zúčastnil?

Krátký průzkum byl zaměřen na to, jak se lidé z HR dívají na nástroje AI, digitalizaci a automatizaci HR procesů a jak si myslí, že nové technologie ovlivní zaměstnance. V průzkumu převažovali specialisté a specialistky z oblasti z oblasti HR a personalistiky. V menších jednotkách se objevily pozice jako back office, CEO nebo projektoví manažeři.

Shrnutí zajímavých zjištění

Téma umělé inteligence a digitalizace se stalo poměrně aktuální i ve vazbě na novelu zákoníku práce z října 2023, která umožnila firmám digitalizovat všechny HR dokumenty.

Přesto nedostatek praktických informací z oblasti nových technologií a automatizace v oblasti HR pociťuje 43 % respondentů, zcela tyto informace chybí 14 %.

Přímo při své práci nevyužívá nástroje AI až 29 % respondentů, v osobní životě je to ještě o 4 % více.

Co se týká situace v jednotlivých firmách, více jak polovina respondentů uvádí, že má ve firmách digitalizované HR procesy. Potenciál možné digitalizace však nevyužívají naplno a jedná se tak o řešení menšiny procesů, které by bylo možné digitalizovat a zefektivnit tak fungování.

Klíčového iniciátora digitalizace a automatizace HR procesů ve firmách představuje personální oddělení (65 %), na druhém místě je to pak vedení firmy (29 %) a na IT oddělení připadají pouze 2 %. Právě spolupráce mezi HR, IT a managementem firmy představuje často důležitý předpoklad pro úspěšně provedenou digitalizaci a její uplatnění ve firmách.

Z výzkumu také vyplynulo, že největší vliv nových technologií očekávají respondenti v oblasti HR administrativy (86 %). A právě ve snížení administrativní zátěže vidí největší benefit digitalizace HR (78 %).

Z průzkumu vyplývá, že si stále řada firem plně neuvědomuje potenciál digitalizace pro interní komunikaci. Právě ona ale přitom může posílit firemní brand, snížit náklady a zvýšit angažovanost zaměstnanců.

Máte zájem o kompletní výsledky?

Pokud máte zájem o kompletní zpracované výsledky našeho průzkumu, kontaktujte nás na adrese veronika.novotna@sovanet.cz.