Skip to main content
15 července, 2022

Jak získat ty nejlepší zaměstnance? Pouze s kvalitním náborem!

15 července, 2022

Aby byla firma úspěšná, musí v ní pracovat ti správní lidé. Lidé, kteří se na svoji pracovní pozici skvěle hodí, dělají svou práci dobře a ve svém zaměstnání jsou spokojení. K získání takových ideálních zaměstnanců je potřeba věnovat velkou pozornost jejich hledání, tedy náboru. Proces náboru zaměstnanců začíná u vymezení pozice a končí přijetím kandidáta na danou pozici. Po této strmé cestě vás ale čeká spoustu úkolů a výzev, na které byste měli být dostatečně připraveni, abyste se vyhnuli možným chybám a váš „hon“ na toho pravého zaměstnance, který do vaší firmy zapadne, byl úspěšný.

Náborový inzerát aneb hledání jehly v kupce sena

Náborový inzerát představuje důležitou fázi vašeho pátrání po ideálním kandidátovi. Je to totiž první komunikace z vaší strany, možná i první příležitost, při které o vaší firmě potenciální uchazeč slyší. Na co byste si měli dát pozor a jak správný inzerát napsat?

Pouze důležité informace

Když píšete román, nejspíš se snažíte, aby byl nadpis co nejvíce originální a kreativní. U inzerátu to takhle nepůjde – hlavní je, aby byl co nejvíce srozumitelný a konkrétní. Zkrátka aby z něj hned každý věděl, o jakou pozici se jedná.

Pracovní náplň popište ideálně tak, aby bylo hned uchazeči jasné, jak bude vypadat jeho pracovní den. Nemusíte dopodrobna vypisovat úplně vše – vystačíte si třeba i se 75 % náplně.

Uveďte informace, které uchazeče opravdu zajímají a mohly by ovlivnit jeho pocit z pracovní nabídky. Do kdy může čekat odpověď na zaslaný životopis, kolik kol má výběrové řízení nebo co uchazeče během náborového procesu čeká? Pokud je to možné, uveďte také mzdu – když ne konkrétní číslo, tak alespoň rozpětí.

Co požadujete a co nabízíte

Důraz klaďte na to, co nabízíte. Co je pro vaši firmu výjimečné a jaké unikátní výhody můžete uchazeči nabídnout? Myslete přitom na konkrétní pozici a jaký benefit by mohl být přínosný právě pro ni.

Při psaní požadavků na uchazeče uvádějte pouze ty, které jsou k vykonávání práce opravdu potřebné. Můžete k nim přidat i vysvětlení, proč jsou důležité – například uzavírání smluv v angličtině se zahraničními klienty. Požadavky nepište jako rozkaz – zvolte přátelský tón (takže ne „požadujeme“, ale například „jsi náš člověk, pokud…“)

Jak má inzerát vypadat

Vaším hlavním cílem je zaujmout. Proto se snažte, aby byl inzerát poutavý na pohled a používejte tučné vyznačování slov a psaní v odrážkách. Inzerát může obsahovat také vizuál nebo být dokonce zpracovaný jako video.

Myslete také na to, jak bude konečný inzerát zobrazen v mobilu, protože většina uchazečů na vás narazí právě tímto způsobem.

Pohovory aneb když jde do tuhého

Pročetli jste si spousty životopisů, vybrali jste uchazeče s potenciálem a sedíte tváří v tvář potenciálnímu zaměstnanci. Ať už jste si pro pohovor vybrali formálně působící kancelář nebo uvolněnou kavárnu, teď je ta chvíle zazářit – a to jak pro vaši firmu, tak pro uchazeče.

Pojďme si popovídat

Uchazeč by z vás měl mít už v prvních vteřinách pohovoru dojem, že ho berete jako sobě rovného. Myslete na to, že nevedete monolog – dávejte dostatek prostoru uchazeči, jeho otázkám a přáním. Jednou z prvních věcí, kterou byste měli udělat, je se ujistit, že člověk naproti vám chápe, co práce obnáší a je s vámi na stejné vlně. Jen tak totiž získáte člověka, který jde do práce dělat to, co ho skutečně baví a naplňuje.

Otázky zavánějící průšvihem aneb „a koho jste volil?“

Pohovor je plný dotazů, a tak je nezbytně nutné je filtrovat. Mezi opravdová tabu všech pohovorů patří otázky týkající se rodinného stavu, počtu dětí, těhotenství, sexuální orientace nebo politických či náboženských názorů. Vyhněte se ale také ale maratonu těch nejvíce klišé otázek, které na náborových pohovorech zaznívají dnes a denně. Například takové: „Kde chcete být za 10 let“ nebo „co nám právě vy můžete nabídnout“ začínají působit nudně.

Vyveďte kandidáta raději jednou za čas z míry otázkou, nad kterou před pohovorem vůbec nepřemýšlel, a tak neměl čas si na ni připravit odpověď. Jedině tak více poznáte osobu, která by mohla pracovat ve vašem týmu.

Moc dlouhé čekání

Už je to několik týdnů od vašeho prvního pohovoru a vy stále nevíte, na čem jste. Jenomže složenky potřebují zaplatit a lednice už zeje prázdnotou. Pokud moc dlouho čekáte, přijdete o ty nejtalentovanější lidi, kteří dají raději přednost konkurenci, která byla rychlejší. Výběr nového zaměstnance určitě není radno podceňovat a je logické, že musíte svou volbu promyslet. Snažte se ale také vcícit do kůže uchazečů, kteří práci zkrátka potřebují a pokud ji nedostanou od vás, zkusí své štěstí jinde.

Komunikujte!

Je to jako v osobním životě – pokud někomu napíšete a on vám neodpoví několik dní až týdnů, radost z toho moc mít nebudete a motivaci pokračovat s ním v konverzaci už vůbec ne. Své uchazeče neignorujte a budujte si s nimi přátelský vztah. Potvrďte přijetí životopisu, dávejte mu vědět, jaká je situace a jak si v konkrétních částech procesu vede… Odpovídejte co nejrychleji a nenechávejte zájemce o novou práci čekat příliš dlouho. Nejen, že budou uchazeči spokojenější, ale také děláte dobré jméno své firmě. Nikdo určitě nechce zaslechnout drby, že je jeho firma neprofesionální a nespolehlivá…

Pokud nábor zvládnete úspěšně, získáte do svých řad nového kolegu, který pro vaši firmu přinese spoustu nových možností a nápadů. Po povedeném náboru ale nezapomeňte na správný onboarding. Ten totiž hraje ve spokojenosti zaměstnanců důležitou roli. Chcete se (nejen) o tomto dalším kroku dozvědět více? Stáhněte si zdarma náš e-book Digitalizace interní komunikace, ve kterém naleznete rady a tipy, jak na interní komunikaci ve firmě a jak zajistit spokojenost svých zaměstnanců.