Skip to main content
27 ledna, 2025

V Plusco zákulisí s Jakubem Losertem – rozhovor s vedoucím vývojového oddělení

27 ledna, 2025

Jak se rodí nápady, které formují aplikaci Plusco? A co všechno se musí stát, než se nová funkce dostane až ke klientům?

Rozhodli jsme se, že vás vezmeme do zákulisí vývoje naší aplikace! Prostřednictvím rozhovorů vám postupně představíme jednotlivé členy našeho týmu a jejich každodenní práci.

Začínáme s někým, kdo má u nás prsty ve všem, co se týká kóduvedoucím vývojového týmu Jakubem. Prozradil nám, jaké byly jeho první zkušenosti v programování, co všechno obnáší vývoj modulů pro Plusco, a dokonce nám poodhalil, na jaké vychytávky se v aplikaci brzy můžeme těšit.

Jak dlouho se už vývoji aplikace Plusco věnuješ?

Aplikaci Plusco se věnuji od jejích úplných začátků. Celý koncept odstartovalo výběrové řízení firmy Hyundai Nošovice na aplikaci pro interní komunikaci. Na projektu jsme začali pracovat v roce 2018 a vlastně to nasměrovalo Sova Net směrem, dnes již můžeme říci, na několik let dopředu.

Pamatuji si, jak mi Petr Mikšovič, CEO SOVA NET, na chodbě řekl, že jsme to výběrko vyhráli. Řekl bych, že tenkrát jsme do výběrka šli zejména s tím, že to pro nás bude zkušenost, a to i vzhledem k tomu, že ve výběrovém řízení bylo několik těžkých vah.

Jaké byly tvoje programovací začátky?

Můj první program, ze kterého jsem měl radost, byla „Kukačka“ – byl napsán v bůh ví jaké verzi Delphi. V bytovce jsme měli udělanou s „klukama“ LANku (kde jsme především hráli hry) a tento program jsem jim všem rozeslal, aby si ho nainstalovali. Kukačka fungovala tak, že v každou celou hodinu jim vyjela a zajela CD-ROM tolikrát, kolik bylo právě hodin. To už by dneska moc nezafungovalo. Jo – všichni byli extrémně nadšení! 🙂 Nakonec, po nějaké době a výhrůžkách, jsem se nad nimi smiloval a poradil jim, jak to z počítače dostat pryč.

Jaký proces obvykle stojí za vývojem nové Plusco funkce od nápadu až po její spuštění?

Záleží na složitosti. U větších funkcí začínáme návrhem a základním zadáním, které nejdřív technicky zhodnotím. Pak se věc vrací na produktové oddělení k upřesnění, proběhne technická diskuse s týmem a dopracování zadání. Následuje odhad náročnosti a samotná realizace. Po vývoji probíhá Code-Review s případným kolečkem zpětných úprav a vylepšení. Dále pak vlastní release nové funkcionality do Plusco, vydání na konkrétním projektu, finální test funkcionality za naší stranu (staging prostředí) a následně se posouvá na pre-produkční prostředí klienta k testu a verifikaci na jeho straně. Po odsouhlasení následuje naplánování finálního release na produkční prostředí, kde je již funkcionalita vydána pro všechny uživatele. U jednodušších věcí někdy stačí rychlá domluva a novinka je hotová během pár hodin.

Která z funkcí aplikace Plusco je podle tebe nejzajímavější nebo nejvíce oceňovaná uživateli?

V obecném popisu jsou to moduly, které zaměstnanci jinde nenajdou, používají je často a z praktických důvodů. V zásadě to mohou být moduly typu: Objednávání jídel, personálních dokumentů a žádanek, kalendáře směn, výplatnic atp. Hodně záleží na konkrétním klientovi, jak profesionálně a kreativně se stará o Plusco a jeho zajímavý obsah – vkládá-li průběžně nový, pořádá soutěže s atraktivními tématy nebo cenami a podobně. Pokud obsah dělá dobře, zaměstnanci pak do jejich aplikace chodí pravidelně konzumovat i běžnější moduly nebo „obyčejný“ obsah.

Jak na oddělení vývoje zajišťujete, že komunikační aplikace zůstává bezpečná a chrání citlivé informace firem?

Téma bezpečnosti určitě nepodceňujeme a děláme v dané situaci maximum. Z velké části spoléháme na vlastní zkušenosti. Ve spoustě témat bezpečnosti pomáhá volba správného nástroje, ať už je to samotný Framework nebo např. nástroj, který kontroluje zranitelnost knihoven 3. stran a je zakomponován do procesu CI/CD. Dobré je také minimálně sledovat trendy v OWASP10. V poslední řadě pak pomáhá verifikace klientskými penetračními testy.

Co tě osobně na vývoji Plusco aplikace nejvíc baví?

Myslím, že největší satisfakce pro nás pro všechny je, když máme pozitivní vazbu od zaměstnanců našich klientů. Když jsou klienti nadšeni z nového modulu, funkcionality atp. A mají důvod naši aplikaci aktivně využívat. Obecně mě pak baví řešit technické výzvy společně s kolegy a mám radost, když se nám něco podaří vyřešit v širším konsenzu a spokojenost je „celoplošná“. Vždycky potěší, když náš kód do Plusca zapadne jako poklice na hrnec. 🙂

Kolik lidí se na vývoji aplikace podílí a jak vypadá spolupráce vašeho IT týmu?

Vývojový tým, který se na aplikaci Plusco podílí, má aktuálně 7 lidí: mě, 3 Backend vývojáře a 3 frontend vývojáře. Spolupráce je v celku standardní. Když řešíme něco složitějšího, tak se vždy, i když někdy přes 1262 oslích můstků, dostaneme k výsledku.

Jaké nové funkce nebo vylepšení jsou aktuálně v Plusco plánu?

Čeká nás řada vylepšení vedoucí ke kompletnímu refaktoringu některých částí. Mezi nové moduly, které bychom měli v blízké době realizovat, patří Nástěnka (CommunityWall), kde zaměstnanci budou moci tvořit své vlastní příspěvky; dále pak Úkolovník – seznam úkolů s termínem plnění a WF vedoucí ke splnění a evidenci těchto úkolů pro nadřízené; podepisování dokumentů přes službu Signi a v neposlední řadě velmi poptávaná funkcionalita interního on-line komunikátoru přímo v prostředí Plusco.


Kubo, děkujeme moc, že sis udělal čas na rozhovor a nechal tak čtenáře trochu nahlédnout do zákulisí oddělení vývoje Plusco aplikace ve firmě Sova Net. Ať se pod tvým vedení i nadále daří vytvářet bezchybné řádky kódu, díky kterým naši klienti dostávají platformu pro firemní komunikaci a posouvají se tak nejen v oblasti digitalizace HR.